FAQ – Veelgestelde vragen
Registreren
-
Hoe kan ik mijn account registreren in de Reisrewards-app?
Klik na het openen van de Sjees-app op de knop REGISTEREN. In het scherm dat verschijnt vul je vervolgens jouw e-mailadres en tweemaal een zelfgekozen wachtwoord in. Druk op Volgende en vul je persoonlijke gegevens in (naam, postcode en huisnummer). Nu dien je nog akkoord te gaan met de Gebruikersvoorwaarden en Privacy voorwaarden en druk op Volgende.
Doorloop nu de uitleg en als laatste vraagt de app je op een aantal toestemmingen te geven zodat de app automatisch en op de achtergrond je activiteiten kan registreren. Nu is je account gereed en kun je beginnen!
-
Ik werk niet bij een bedrijf, kan ik toch meedoen?
Jazeker, Reisrewards is beschikbaar voor iedereen. Het kan echter zijn dat je andere challenges te zien krijgt als een gebruiker die met een bedrijf meedoet.
Downloaden
-
Is mijn telefoon geschikt voor Reisrewards?
De app is geschikt voor toestellen met het besturingssysteem Android (vanaf Android 12) of iOS (vanaf iOS13) telefoons. Je kunt jouw versie van Android of iOS checken via je Telefooninstellingen.
-
Heb je voor Reisrewards een data-abonnement op mijn telefoonabonnement nodig?
Ja. Om jouw ritten goed te kunnen verwerken, stuurt de app regelmatig data naar onze server. Hiervoor is een dataverbinding nodig. Daar waar geen wifi-verbinding mogelijk is, zal via jouw telefoonnetwerk verbinding met het internet worden gemaakt. Daarvoor heb je een data-abonnement nodig.
-
Hoe vind en download ik de Reisrewards-app?
De app is gratis beschikbaar in de Google Play Store en in de Apple App Store. De directe links vind je op deze pagina in de website. Je kunt ook direct naar de Store en zoeken op het woord ‘Reisrewards’ (van App uitgever Mobility Services). Installeer vervolgens de app op je smartphone.
Gebruik
-
Wat is de Reisrewards app?
Reisrewards is er voor iedere reizigers in Nederland die graag duurzamer, gezonder of slimmer reist. Een handige, gratis app die jou helpt en uitdaagt met verschillende challenges. De app registreert je activiteiten en beloont deze met punten, vouchers of medailles. Hiermee kom je in aanmerking voor leuke prijzen, kortingen, goodies of lever je een bijdrage aan het goede doel. Naast individuele uitdagingen hebben we ook nog speciale uitdagingen voor werkgevers en groepen. Dit wordt op maat ingericht met doelstellingen en beloningen naar keuze van de challenge initiatiefnemer.
De app meet volledig automatisch en op de achtergrond hoe je reist en vergelijkt dat met jouw challenges. Je hoeft verder niets te doen. Je ritten verschijnen vanzelf. Hierdoor kun je in Reisrewards-app precies zien hoe je hebt gereisd de afgelopen tijd en aan welke challenges je deelneemt.
-
Hoe zit het met privacy in de Reisrewards app?
Reisrewards werkt met een zogenoemde “opt in”, waarbij je op vrijwillige basis toestemming geeft voor het verwerken van je verplaatsingsdata. De verplaatsingsdata worden door onze partner Mobidot b.v. verwerkt en door Mobidot op een veilige, afgeschermde manier bewaard in een Nederlands datacenter. Uiteraard werkt Mobidot volgens de privacyregelgeving (AVG). Je kunt er daarmee op vertrouwen dat op een correcte manier met jouw gegevens wordt omgegaan. Zo worden de persoonlijke meetgegevens alleen voor persoonlijke doelen verzameld en verwerkt. Je hebt zelf de controle over welke ritten worden gemeten. De persoonlijke verplaatsingsgegevens worden verder nooit aan derden verstrekt.
Onze partner weet verwerkt enkel de verplaatsingsdata maar heeft geen inzage in persoonlijk gegevens zoals naam, e-mailadres of postcode. Deze data wordt enkel opgeslagen en verwerkt door ons. Uiteraard werken wij ook volgens de privacyregelgeving (AVG). Je kunt er daarmee op vertrouwen dat op een correcte manier met jouw gegevens wordt omgegaan.
Lees hier de privacyverklaring voor meer informatie.
Niet of foutief geregistreerde activiteiten
-
Hoe verander ik het type vervoersmiddel bij een activiteit?
Wanneer de activiteit in de app komt te staan, is er de mogelijkheid om het vervoersmiddel te wijzigen. Ga hiervoor naar de activiteit detailpagina en druk op het type vervoersmiddel, er opent nu keuzemenu waar je het gewenste type activiteit kunt invullen
Telefooninstellingen
Apple iOS
-
Indien iOS 13 of lager is geïnstalleerd op de iPhone
Check de volgende instellingen, als er problemen zijn dat er niet (goed) gemeten wordt:
- Ga naar Telefooninstellingen > Privacy > Locatievoorzieningen > zet deze AAN.
- Ga naar Telefooninstellingen > Privacy > Locatievoorzieningen > kies onze app > kies “Altijd”.
- Ga naar Telefooninstellingen > selecteer onze app > zet Beweging & fitness / Beweging en conditie op AAN.
-
Indien iOS 14 of hoger is geïnstalleerd op de iPhone
Check de volgende instellingen, als er problemen zijn dat er niet (goed) gemeten wordt:
- Ga naar Telefooninstellingen > Privacy > Locatievoorzieningen > zet de optie “Locatievoorzieningen” AAN.
- Ga naar Telefooninstellingen > Privacy > Beweging en conditie > zet de optie “Houd conditie bij” AAN.
- Ga terug naar Telefooninstellingen > kies onze app > geef de app toegang tot: – Locatie > selecteer bij “STA TOEGANG TOT LOCATIE TOE” “Altijd” én zet de instelling “Exacte locatie” AAN. – Beweging en conditie > zet de schakelaar achter “Beweging en conditie” AAN.
- Herstart onze app.
Android op Samsung
-
Indien Android 10 is geïnstalleerd op het Samsung-toestel
Check de volgende instellingen, als er problemen zijn dat er niet (goed) gemeten wordt:
- Ga naar Telefooninstellingen en zoek op de onderstaande trefwoorden door op het vergrootglas rechtsboven te klikken: Zoek op het trefwoord ‘Locatie’, en zorg er voor dat onder ‘Precisie verbeteren’ beide opties ‘Scannen via Wi-Fi’ en ‘Scannen via Bluetooth’ AAN staan. Daarnaast moet ‘Google-locatienauwkeurigheid’ AAN staan. En controleer onder ‘App-machtigingen’ of onze app in het lijstje met ‘ALTIJD TOEGESTAAN’ staat.
- Zoek op het trefwoord ‘Optimali’ en selecteer ‘Batterijverbr. optimalis.’ wat staat voor ‘Batterijverbruik optimalisatie’, en zoek onze app in de lijst met apps, en schakel optimalisatie daarvoor UIT.
- Zoek op het trefwoord ‘Energiestand’ en selecteer ‘Batterij’. Kies onder ‘Energiestand’ de optie ‘Geoptimaliseerd’ en zet ‘Aangepaste spaarstand’ UIT. Kies onder ‘Energiebeheer app’ voor de optie ‘Aanpasbare batterij’ en zet deze UIT, zet ook de optie ‘Ongebruikte apps laten sluimeren’ UIT.
- Zoek op het trefwoord ‘Geheugen’ en selecteer ‘Apps uitsluiten van opschonen’. Kies de optie ‘Apps toevoegen’ en selecteer onze app om deze toe te voegen.
Mochten deze instructies niet hebben geholpen om het meten te verbeteren, check dan de onderstaande uitgebreidere instructies:
- Ga naar Telefooninstellingen > Privacy > Rechtenbeheer > Locatie > kies in de lijst onze app > zet Locatierecht op “Altijd toestaan”.
- Ga naar Telefooninstellingen > Privacy > Rechtenbeheer > Locatie > Wi-Fi en Bluetooth scanning > zet WI-FI scanning en Bluetooth scanning AAN Of: Ga naar Telefooninstellingen > Locatie > Precisie verbeteren > zet Scannen via WI-FI en Scannen via Bluetooth AAN.
- Ga naar Telefooninstellingen > Locatie > Google-locatienauwkeurigheid > zet Locatienauwkeurigheid verbeteren AAN.
- Ga naar Telefooninstellingen > Apps > selecteer drie stippenmenu (rechterbovenhoek) > selecteer Speciale toegang > kies Optimaliseer het batterijgebruik > tik bovenin op de vervolgkeuzepijl en selecteer “Alle apps” > zoek onze app op in de lijst en schakel de optimalisatie UIT.
- Ga naar Telefooninstellingen > Apps > selecteer onze app in de lijst > kies Batterij > zet (indien mogelijk) Achtergrondactiviteit toestaan AAN.
- Ga naar Telefooninstellingen > Apparaatonderhoud > tik rechtsboven op de knop met de 3 verticale puntjes. Kies in het menu “Geavanceerd” en stel in: – Automatische optimalisatie: UITzetten – Autom. opnieuw starten: UITzetten – Instellingen optimaliseren: UITzetten
- Ga naar Telefooninstellingen > Apparaatonderhoud > Batterij > Batterijverbruik > zoek onze app op en zet schakelaar ‘Zet app naar slaapstand’ UIT.
- Veeg vanaf de bovenkant van het scherm naar beneden om Snelle instellingen zichtbaar te maken > klik op Energiestand> zet deze UIT (grijs).
- Indien van toepassing: Ga naar Telefooninstellingen > Apparaatonderhoud > Batterij > Energiestand en stel hier in: – Energiestand: Bij voorkeur “Hoge prestaties” of anders “Geoptimaliseerd”. – Aangepaste spaarstand: UITzetten
- Indien van toepassing: Ga naar Telefooninstellingen > Apparaatonderhoud > Batterij > tik rechtsboven op knop met de 3 verticale puntjes. Kies Instellingen > zet alle opties UIT (behalve de optie Meldingen). Klik op optie Slapende apps en verwijder onze app (of alle apps) in de lijst.
- Ga naar Telefooninstellingen > Apparaatonderhoud > Batterij > Energiebeheer app en stel in: – Aanpasbare batterij: UITzetten – Ongebruikte apps laten sluimeren: UITzetten – Sluimerende/Slapende apps: Verwijder onze app uit deze lijst. – Apps die niet in slaap vallen/sluimeren: Voeg, indien mogelijk, onze app toe aan deze lijst.
- Ga naar Telefooninstellingen > Apparaatonderhoud > Geheugen en stel in: – Apps selecteren om uit te sluiten: Selecteer onze app.
-
Indien Android 11 is geïnstalleerd op het Samsung-toestel
We gaan er vanuit dat je tijdens het inloggen op de app daar alle gevraagde permissies hebt gegeven. Daarnaast is het noodzakelijk om op Samsung devices de volgende instellingen te checken.
- Ga naar Telefooninstellingen en zoek op de onderstaande trefwoorden door op het vergrootglas rechtsboven te klikken: Zoek op het trefwoord ‘Locatie’, en zorg er voor dat onder ‘Precisie verbeteren’ beide opties ‘Scannen via Wi-Fi’ en ‘Scannen via Bluetooth’ AAN staan. Daarnaast moet ‘Locatienauwkeurigheid van Google’ AAN staan. En controleer onder ‘App-machtigingen’ of onze app in het lijstje met ‘ALTIJD TOEGESTAAN’ staat. Meestal is dit al zo, maar dit is een dubbel check.
- Zoek op het trefwoord ‘Optimali’ en selecteer ‘Batterijverbr. optimalis.’ wat blijkbaar staat voor ‘Batterijverbruik optimalisatie’, en zoek onze app in de lijst met alle apps, en schakel optimalisatie daarvoor UIT.
- Ga naar Telefooninstellingen > Batterij en apparaatonderhoud > kies (⁝) menu > Automatische instelling > voer de volgende stappen uit: – Dagelijks autom. optimaliseren: UITzetten – Automatische opnieuw starten op ingestelde tijden: UITzetten – Aangepast spaarstand: UITzetten
- Zoek op het trefwoord ‘Batterij’ en selecteer ‘Batterij’ onder ‘Batterij en apparaatonderhoud’. Zet daar ‘Spaarstand’ UIT. Kies onder ‘Meer batterij-instellingen’ voor ‘Aanpasbare batterij’ en zet deze UIT.
- Zoek op trefwoord ‘sluimeren’ en selecteer ‘Sluimerende apps’. Zet daar ‘Ongebruikte apps lateren sluimeren’ UIT.
- Zoek op het trefwoord ‘Geheugen’ en selecteer ‘Uitgesloten apps’. Klik op het plus-teken rechtsboven en selecteer onze app om deze toe te voegen.
- Ga naar Telefooninstellingen > kies onze app > Voer de volgende stappen uit: – Ga naar ‘Machtigingen’ > ‘Rechten verwijderen als app niet wordt gebruikt’ UITzetten – Ga naar ‘Mobiele gegevens’ > ‘Gegevensgebr. achtergrond’ AANZETTEN.
-
Indien Android 12 is geïnstalleerd op het Samsung-toestel
We gaan er vanuit dat je tijdens het inloggen op de app daar alle gevraagde permissies hebt gegeven. Daarnaast is het noodzakelijk om op Samsung devices de volgende instellingen te checken.
- Ga naar Telefooninstellingen en zoek op de onderstaande trefwoorden door op het vergrootglas rechtsboven te klikken. Zoek op het trefwoord ‘Locatie’: – Selecteer ‘Locatieservices’ > Locatieservices > Locatienauwkeurigheid van Google > zet ‘Locatienauwkeurigheid verbeteren’ AAN.
- Zoek op het trefwoord ‘Batterij’ en selecteer ‘Batterij’ onder ‘Batterij en apparaatonderhoud’. Zet Spaarstand UIT.
- Ga naar Telefooninstellingen > Apps > kies onze app > Machtigingen: – kies Fysieke activiteit > selecteer “Toestaan” – kies Locatie > selecteer “Altijd toestaan” EN zet ‘Exacte locatie gebruiken’ AAN.
- Ga naar Telefooninstellingen > Apps > kies onze app > Batterij > kies ‘Onbeperkt’.
Mochten deze instructies niet hebben geholpen om het meten te verbeteren, check dan de onderstaande uitgebreidere instructies:
- Ga naar Telefooninstellingen > Batterij en apparaatonderhoud > kies (⁝) menu > Automatische instelling > voer de volgende stappen uit: – Dagelijks autom. optimaliseren: UITzetten – Automatische opnieuw starten op ingestelde tijden: UITzetten – Aangepast spaarstand: UITzetten
- Zoek op het trefwoord ‘Batterij’ en selecteer ‘Batterij’ onder ‘Batterij en apparaatonderhoud’. Voer de volgende stap uit: – Ga naar ‘Meer batterij-instellingen’ > ‘Aanpasbare batterij’ UITzetten
- Zoek op het trefwoord ‘Geheugen’ en selecteer ‘Uitgesloten apps’. Klik op het +-teken rechtsboven > selecteer onze app > klik op ‘Toevoegen’.
- Ga naar Telefooninstellingen > Apps > kies onze app > voer de volgende stappen uit: – Wis machtiging bij niet gebruik app: UITzetten – Ga naar ‘Machtigingen’ > ‘Rechten intrekken en ruimte vrijmaken’ UITzetten – Ga naar ‘Mobiele gegevens’ > ‘Gegevensgebr. achtergrond toestaan’ AANzetten.
-
Indien Android 13 is geïnstalleerd op het Samsung-toestel
We gaan er vanuit dat je tijdens het inloggen op de app daar alle gevraagde permissies hebt gegeven. Daarnaast is het noodzakelijk om op Samsung devices de volgende instellingen te checken.
- Ga naar Telefooninstellingen en zoek op de onderstaande trefwoorden door op het vergrootglas rechtsboven te klikken. Zoek op het trefwoord ‘Locatie’: – Selecteer ‘Locatieservices’ > Locatieservices > Locatienauwkeurigheid van Google > zet ‘Locatienauwkeurigheid verbeteren’ AAN.
- Zoek op het trefwoord ‘Batterij’ en selecteer ‘Batterij’ onder ‘Batterij en apparaatonderhoud’. Zet Spaarstand UIT.
- Ga naar Telefooninstellingen > Apps > kies onze app > Machtigingen: – kies Fysieke activiteit > selecteer “Toestaan” – kies Locatie > selecteer “Altijd toestaan” EN zet ‘Exacte locatie gebruiken’ AAN. Veel voorkomende vragen 13 app
- Ga naar Telefooninstellingen > Apps > kies onze app > Batterij > kies ‘Onbeperkt’.
Mochten deze instructies niet hebben geholpen om het meten te verbeteren, check dan de onderstaande uitgebreidere instructies:
- Ga naar Telefooninstellingen > Batterij en apparaatonderhoud > Automatische optimalisatie > zet ‘Opnieuw starten indien nodig’ UIT.
- Zoek op het trefwoord ‘Batterij’ en selecteer ‘Batterij’ onder ‘Batterij en apparaatonderhoud’. Voer de volgende stap uit: – Ga naar ‘Meer batterij-instellingen’ > ‘Aanpasbare batterij’ UITzetten
- Zoek op het trefwoord ‘Geheugen’ en selecteer ‘Uitgesloten apps’. Klik op het +-teken rechtsboven > selecteer onze app > klik op ‘Toevoegen’.
- Ga naar Telefooninstellingen > Apps > kies onze app > voer de volgende stappen uit: – Wis machtiging bij niet gebruik app: UITzetten – Ga naar ‘Machtigingen’ > ‘App-activiteit onderbreken indien niet gebruikt’ UITzetten – Ga naar ‘Mobiele gegevens’ > ‘Gegevensgebr. achtergrond toestaan’ AANzetten.